måndag 26 september 2016

Vår Gäst-DT bjuder på Mangainspiration idag!


Hej Jag heter Aline Spange, är 15år och tycker om att teckna Manga.



Min favorit Manga stil heter Shounen och är en stil som från början var riktad mot unga pojkar. Figurerna är lite mer verklighetstrogna i jämförelse med dom andra två stora Manga stilarna Shibi och Shoyo. Jag började teckna Manga för fem år sedan och i julas fick jag mitt första sett med Copic Markers. Här tänkte jag berätta lite hur jag arbetar. Oftast tar jag figurer från olika manga serier och försöker att för hand skissa upp dom så lika som möjligt. Det kan ta ganska lång tid att bli van vid dom olika stilarna så det underlättar att hålla sig till en Manga stil pt gången. Här har jag börjat skissa på figuren Ginko. Jag använder smal , färgad blyerts. Om man ska sätta olika skuggor så är det bra att använda olika färger på blyerts så man vet var de olika skuggorna ska vara.



När skissen är klar bättrar jag på konturerna och ritar upp dom lite snyggare med Copic Multiliners och suddar sedan bort skissen under. Man kan med fördel använda ett knodgummi till detta.



När konturerna är klara börjar jag med bakgrunden Jag tecknar skuggor genom att dra smala svarta streck på dom skuggade partierna. Detta är är något som vanligt förekommer i Manga böcker. (De flesta Manga böcker är helt tecknade i svartvitt)





När jag är klar med skuggpartierna så färglägger jag bilden.
Där jag har streckat skuggor lägger jag en mörkare nyans. För att få fram lite extra att det är en skugga. Jag har inte hunnit fått ihop så många Copic än. Så om jag saknar en mörkare nyans så lägger jag först en grå färg i botten och därefter fyller på med den ljusare varianten av färgvalet.



Exempel på Shounen Manga hittar ni i serierna: One Piece, Dragon Ball och Naruto.
Shonen teckning karaktiseras den av lite kantigare stilen. Hårda markanta övergångar till skuggor mycket svärta i svartvita teckningar och klara kraftiga färger när det är färglagt. Hela Shonen stilen är ganska tydligt riktad mot pojkar. Shonen Manga blir om man översätter det från Japanska "Pojk Serier".



Här nedan ser ni steg för steg i samma bild med ett annat exempel. 


Hoppas ni blev lite inspirerade av min Manga! 
/Aline


"This is merely a fan art, not an official work, no copies of original.
Done for educational and noncommersial use."





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar