onsdag 12 november 2014

Tutorial, färglägga mörk himmel...

Hejsan allihopa, idag kommer t´det en liten enkel tutorial/beskrivning på hur jag färglägger mörk himmel. Speciellt bra så här i julkortstider. :)


Jag har använt en digistämpel från Sassy Cheryl Stamps.

Jag tycker om att använda B90-pennorna när jag färglägger mörkare himmel.
Här har jag använt B99-97-95-93-91.


Jag börjar alltid med den ljusaste färgen när jag färglägger, det är för att guida mig själv så att jag lätt kan ändra om jag inte är helt nöjd. Här har jag använt B91.

Som Ni ser använder jag alltid ett kladdpapper under när jag färglägger.


I nästa steg använder jag den mörkaste nyansen; B99, och tar det från början.


I nästa steg tar jag nästa färg; B97, och mjukar upp övergången samt tar med färgen ytterligare en bit in på motivet.


Sedan tar jag B95, och jobbar övergången på samma vis, samt ytterligare en bit in på motivet.


Sen använder jag den näst ljusaste; B93, och jobbar på samma vis.


I sista steget är jag tillbaka till den ljusaste kulören; B91, och mjukar upp övergången på samma vis, samt färglägger ut den sista biten.

Efter detta steg kan du vara nöjd, MEN jag färglägger alltid en gång till. Hela vägen från början, från B99 till B91. På samma vis som i stegen innan. Men denna gång är jag lite mer noggrann ändå med övergångarna.


Nu kan Ni se skillnaden från bilden ovanför, där jag bara färglagt en gång.
När jag gått över ytan en gång till så blir det mer djup och mycket mjukare.


Och här är den färdiga bilden.

Som Ni ser har jag också förstärkt intrycket av ljuskällan från stjärnan genom att lägga skuggor i snön.


Här kommer alla färger jag använt:
Hud: E21-11-00-000
Hår: E43-42-41-33-31
Kläder: BV25-23-21
Kudde: V25-22-21
Paket: RV95-93-91 / E77-74-71-70
Hund: W5-3-1-0
Skugga / Snö: N4-2-1-0
Himmel: B99-97-95-93-91
Stjärna: YR23-Y23-21-00

Hoppas Ni gillar det.

Ha en bra vecka.

1 kommentar: