måndag 25 november 2013

Tutorial - hur man gör snö!

Jag tror det kan vara en passande årstid för att visa hur man kan göra snö! Och nej, nu pratar vi inte om skidbackar och snödansen, utan nu pratar vi om hur man färglägger snö. :) 

Vitt är ju som som flesta säkert vet ganska svårt att "måla" eftersom vi oftast använder oss av ett vitt papper i grunden. Vad blir mer vitt liksom? Jag bjuder idag på fyra olika förslag på färger som kan användas till skuggning för att lyfta fram att något är vitt. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, det får bli upp till dig att bedöma vad du gillar bäst.

Jag kan tillägga att själva "skuggningen" är gjord som om pennan vore en pensel. Enkla snabba streck, inget blandande, inget "flickande". 

Vi börjar med "vitt" - dvs vi kör papperet som det är! :) 

Här har jag skuggat med Blå nyanser. B91+93

Skuggning med Grå + Blå nyans. C1 +B12

Skuggning med lite ljusare Blå. B00 + 12

Och till sist, skuggning med bara Grå. C1 + 3

Alla varianter bredvid varandra för jämförelse. :) 


 Och så gjorde jag ett kort med den som blev min favorit - ser du vilken kombination det är? 


Färger: 
Luva / Halsduk: R59-37-35 (C1-3)
Skuggning: B91-93

(Motivet: Penny Black, Texten: InkyWings, Cirklar: Asamia)

Hoppas det gav dig lite idéer om hur du kan "färglägga" din snö (och annat vitt). 



1 kommentar:

  1. Så bra tutorial, och fint när man får se så många olika färgläggningskombinationer.
    Tack för inspirationen.
    Kram Eva

    SvaraRadera