onsdag 13 maj 2015

Tips & Tricks - att färglägga med rött...

Idag tänkte jag dela med mig av lite enkla färgläggningstips när det gäller konsten att färglägga med rött. Det är många, även jag, som tycker det är lite svårt. Dels för att få djupet i färgen samt att det inte skall 'läcka/blöda'. Så här kommer några enkla tips.


Vi som färglägger mycket pratar ofta om vikten att välja rätt papper till det medium du vill färglägga med, för att få så bra slutresultat som möjligt. När det kommer till de röda nyanserna är detta ännu viktigare!! Har Ni ett för tunt papper eller ett papper med 'fel' yta så kan det vara oerhört svårt, nästan omöjligt att få det att fungera. Den röda färgen vill gärna 'blöda' och smita över linjerna.

Jag använder Perfect Coloring Paper som är 250 gram tjockt.


När jag ska färglägga med rött brukar jag spara det område som skall bli rött till sist.
Detta för att den röda färgen gärna vill följa med i de andra områdena om du kommer lite för nära kanten med en annan färg.


Jag brukar nästan alltid dela in området i mindre sektioner, och ta del för del när jag färglägger.

Jag börjar med min ljusaste kulör R35 och markerar de mörkaste partierna.
Då kan jag enkelt se om jag tycker att mina highlights hamnar på rätt ställe.
Tycker jag inte att det är ok, så är det enkelt att ändra eftersom jag bara använt den ljusaste färgen.


Sedan tar jag den mörkaste kulören R59 och gör egentligen samma sak.


Sedan blendar jag ut med den mellersta kulören R37, men glöm inte lämna plats för highlights.


Sist fyller jag ut resten med den ljusaste kulören  R35.


Sedan är det bara att fortsätta på samma vis med resten av klänningen.

Som en sista touch tar jag kulören R39 och trycker till lite extra i de mörkare partierna, bara för att få lite mer djup.


Så, då var det färdigt!


Och här är det färdiga kortet!

Jag har använt följande Copic:
Hud: E11-21-00-000-R11
Hår: E49-47-44-43-42
Klänning: R59-39-37-35

Hoppas Ni fått lite små tips som är till nytta.

Ha en bra vecka, ses snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar