fredag 23 januari 2015

Tre sätt att använda Copic Blender




Copic Blender (0) är helt färglös, men absolut inte oanvändbar.
Jag tänkte visa tre sätt som den kan användas till.



1)Den är utmärkt att "sudda" med om man råkar färglägga utanför linjen på motivet.
2)Använda den till att "mjuka upp" övergångar när du lägger skuggor runt motivet.
3)Eller att göra ett prickigt tyg på en klänning.

När jag sitter och färglägger
 så händer det att det kommer lite färg utanför linjerna på motivet.
Då är blendern perfekt att "trycka" in färgen igen.


Oftast använder jag då den breda spetsen,
 håll pennan lite lutande och tryck in färgen en liten bit i taget.



Här ser ni att ingen färg finns kvar, fläckarna försvinner när det torkat.




När jag har färglagt en bild vill jag gärna lägga en skugga runt hela motivet,
jag tycker att det framhäver bilden mer och gör den mer levande.


Jag lägger oftast bruna skuggor, ex W3 på de ställen där det skuggas mest



sen tar jag W1 tunt runt hela motivet, och sen följer jag efter med W0 


och det är nu jag följer efter med blendern
 för att få en mjukare övergång mellan W0 och det vita pappret.
Jag använder då den mjuka penseln och gör runda roterande penseldrag precis bredvid W0.




Och sist men inte minst är blendern perfekt att göra små söta prickar i tyget på ex en klänning.


Då använder jag den mjuka penselspetsen.
Jag håller pennan upprätt ordentligt så jag får runda fina prickar och lägger den försiktigt på färgen som jag vill göra prickigt.


 Detta gör jag flera gånger 
och på samma ställen hela tiden så jag får lagom framhävande prick i tyget.


Så här kan det se ut när jag är klar....


Motivet är från Bildmålarna 


Här har jag maskat ihop två stämplar,


Dessa färger har jag använt:
Flicka
Hud: E000,11,30
Hår: E41,42,43
Klänning: V91,93,95,99 and Blendern till prickarna
Vinge: C0,3
Kanin: E40,41, T3, R11, W00,
Blomor: Yr 24, W0
Morot: YR000,24,27 and YG95

Pojle
Hud:E000,11,30
Hår:E41,44, W1,3,5
Uggla: E40,41,71,74,77
Näbb: E70,YR24 och ögon: YR24
Tröja: E81,84,87
Kortbyxor: T1,2,4,5,7

Mark och runt motivet: W0,1,3 + Blender

Ha en fin helg!
Kramiz Rozzan
Blogg:http://rozzanscrap.blogspot.se/
FB:https://www.facebook.com/rozzanscrap




1 kommentar:

  1. Men såå fina!så söt stämpel o jättebra tutorial.hårfärgerna är jättefina!

    SvaraRadera