måndag 6 oktober 2014

Copic-appar till mobiltelefonen

Hur många gånger har man inte stått där i affären, tänkt köpa lite nya pennor och så blir man helt ställd för man inser att man inte har riktig kolla på sina pennor, även om man tror det.

Det har hänt mig både en och två gånger, att jag köpt pennor som jag inte trott att jag har haft och sen har jag upptäckt när jag kommit hem, att det hade jag visst det. Så klart kan man ju spara pennan tills man målat upp den första, men i regel tar det ju tid. Som tur är så har jag några Copic-vänner runt om mig så vi brukar hjälpas åt med dubbletter =)

Men - det finns hjälp att få. Nämligen fina appar som man kan ladda ner till sina telefoner. Jag har en sådan numera och det är toppen. Är jag osäker när jag ska köpa en penna så kan jag bara kila in på appen och kolla om jag har bockat av den. Hur bra som helst!

Den jag använder mig av finns på Hyliston.net och den tycker jag funkar jättebra. 

Jag är iPhone-användare och anvisningar finns då under punkt 1 på bilden. Är man Android-användare så finns instruktioner längre upp i bilden. Men ni kan besöka sidan genom telefonen och därefter följa instruktionerna hur man gör för att kunna lägga sidan som en app. Jag vet att det fungerar jättebra till både iPhone och Android.

Ni kommer få några olika tips här i inlägget och först ut är jag, Christina.

Så här ser det ut när ni kommer in på Hylistons sida (genom telefonen)



Under punkt 1 - klicka på den blåa rutan (i telefonen, här funkar det inte =) ) eller om du har QR läsarapp i telefonen så kan du läsa in koden direkt. Ni kan även läsa instruktionerna stegvis på nätet så klart =)

Efter det så trycker ni längst ner på den lilla symbolen som ser ut som en fyrkant med en liten pil i. Då dyker denna bilden upp.


Tryck då på "Lägg till på hemskärmen".

Då laddas det upp en app och det ser ut så här sen



Och när appen är öppen


Här kan du då välja att klicka antingen på Sketch el Ciao och sen klicka i vilka pennor du har. 



Man hoppar enkelt mellan de olika färgerna genom att trycka på knapparna. 
Toppenbra!!


och nu till Lisas tips!

Den "appen" Christina tipsar om ovan passar som sagt var precis lika bra för oss Android-användare och rekommendera varmt. Den enda skillnaden kan vara hur man sparar "appen" på sin hemskärm. Men man klickar den blå knappen som Christina visar på första bilden här ovan.

När man sedan är på den sidan får man vänsterklicka på telefonen och för att få upp en liten meny - där väljer man "Lägg till på startskärmen" och vips har man sparat den lilla appen.


Jag passade på att titta över utbudet för andra appar som har med Copics att göra och jag hittade en gratisvariant som heter Copic Colour DB.
Sök i Play Butik på din Android så hittar du den. Inga krav för appen att fungera, vilket är ett stort plus. 

Jag sökte på "Copic" och fick upp den som första förslag. Nr 2 är en betalapp som jag inte vet något om. CC DB har som ni ser fått 4.5 stjärnor av 5 av användarna.


Jag laddade hem den och öppnade och då såg den ut så här: 
Eller ja, inte riktigt faktiskt - alla rutor var vita (tomma) så man får klicka på varje ruta där man har en penna i den färgen. Dom vita rutorna indikerar att man inte har pennan och texten är även "grå" som ni ser. 


Nackdelen som jag kunde se med detta var att alla färger ligger efter varandra - man får alltså scrolla på samma sida för att komma vidare till dom andra färgerna. Jag hade gärna velat haft färgerna uppdelade var för sig = lättare. Men som sagt, den är gratis och enkel. 

Klickar man på dom där tre strecken längst upp till vänster så kommer den här menyn fram från vänsterkanten. Där kan du välja att se alla färger, bara dina egna färger (dom du klickat i att du har) eller dom du behöver refiller till. Vill du markera att du behöver fylla på en penna  (eller köpa refillen?) så trycker du länge på just den färgrutan som avses så kommer en ny ruta upp där du bockar i att färgen behövs fyllas på.

Appen Copic Colour DB är helt fristående och inte ansluten till Copic.



Tror ni att jag kan lyckas komma ihåg vilka pennor och refiller jag har nu - med två appar?
Ingen återvändo längre - jag kommer ha stenkoll - har du?











1 kommentar:

  1. vilket bra tips och så enkelt att installera och dessutom hålla koll på vilka färger man har, tack för tipset

    SvaraRadera