torsdag 25 september 2014

Tips och tricks.... Ljuskälla på motivet....

Hej alla Copic-fans!

Idag tänkte jag bjuda på lite tips och trix när det finns en ljuskälla med i ditt motiv. Jag har använt mig av nedanstående motiv från Lili of the Valley. Jag tänker mig att ljuslyktan är det som ger ljus på motivet och följdaktligen skuggar jag efter det. 


Ljuset kommer snett uppifrån så jag skuggan under mösskanten och i utkanterna av ansiktet.


Det kan vara lättare att tänka sig ljusets riktning om man först färglägger själva ljuskällan. 


Här har jag lagt en skugga med B99 på kappan och luvan. Skuggan kommer längst bort från ljuset men tänk på att det inte bara är den allra bakersta delen på plagget som ska skugggas utan även några av de främre vecken också. 


Nästa färg är B97 och här går jag ännu lite lägre fram med den. Det får bli den mörkaste skuggan på den delen av plagget som är mest i ljuset. 



Fyller på med B 95 enligt samma princip. Det får bli den ljusaste nyansen där plagget är som mest i mörker. 



Går vidare med B 93.  



Här har jag gått vidare med B 91 men fortfarande lämnat vissa partier vita. Orsaken är att jag vill kunna gå över med alla färger igen och ändå få riktigt ljusa partier på kläderna. 


Klart! :-) 

Kortet kommer här i bloggen framöver... 
Tack för att ni kikade förbi!

Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar