söndag 23 februari 2014

Tutorial - Moln!

Hallå alla Copiclovers! Hur har ni det ute i stugorna? Idag tänkte jag bjuda på en liten tutorial. Jag surfar runt en del, lite av nyfikenhet av vad som finns ute i cyberspace, men även för att kunna lära mig något nytt. Moln är en sådan grej som jag har länge velat testa. Försökte vid ett tillfälle mig på att skugga upp dem själv, men blev inte riktigt nöjd. Jag tyckte det var svårt att få molnen så där härligt fluffiga. Sen har jag sett vissa som fyller hela bakgrunden med blå himmel och moln och det blir ju väldigt fint. Så en dag satt jag där o glodde på ett kort nånstans på nätet och tänkte "Det där kan ju inte vara så svårt". Man måste ju prova åtminstone en gång. Friskt vågat, hälften vunnit eller hur?

En liten sneek peek på resultatet. Det blir en del bilder nu så ni kanske ska hämta en kopp kaffe =) Häng med!


1. Först så stämplar jag upp motiven. Den här gången har jag använt mig av ett clearstamp set från Tiddly Inks. Färglägger som vanligt och här kan man nog göra lite som man själv vill. Jag valde att färglägga stämpeln innan jag gjorde molnen.



2. Stämplar upp motiven igen på tex notisblock med klistrig baksida (lossnar enkelt), maskar över motivet. Jag passade även på att fixa lite mer gräs bakom Wryn. Sen är det dags för molnen. Man kan ju, om man vill, stansa ut en scallop kant om man har en sådan dies eller punch. Jag valde att klippa för hand för det blir lite mer liv i molnen då, lite oregelbundet.

      


3. Lägger ut min "moln"-kant där jag vill börja att färglägg. Jag har använt tre olika B-färger, B00-000-0000. Börjar försiktig med B00 och färglägger över "moln"-kanten, på så vis så blir det en fin kant.


4. Fortsätter att "flicka" ut färg över "moln"-kanten så långt jag vill. Jag har valt att färglägga över hela arket, från kant till kant. Går vidare med B000 och samma där, över "moln"-kanten och blendar ihop med B00.

 


5. Ni får står principen? Fortsätter med B0000, över "moln"-kanten, blendar ihop med de andra färgerna och drar ut så högt jag vill att min molnrad ska bli.

  


 6. Sen är det dags att flytta upp "moln"-kanten, ni bestämmer själv var. Och så börjar ni om med era färger.

 


7. När det är dags för tredje raden så vänder jag på min moln-kant, på det viset blir det lite mer liv i bakgrunden.

 


8. Sista raden, snart färdiga!

 


9. Tadá! Färdig! Visst blir det fint? Själv känner jag att jag behöver nog öva lite till, dra ut min B0000 lite till. Det är himla roligt att göra och mer övning ger bättre färdighet.

 


10. Här jag skurit till motivet lite och lagt till lite mark. Nu är det dags att göra ett kort av det!



Och så här blev hela kortet!


Färger

Hud E11-21-00-000-R20
Hår E51-53-23
Klänning/skor Y19-17-15
Brevlåda T5-E19-08-R24
Himmel B00-000-0000
Gräs YG99-97-95-93-91
Mark Olika E-färger

1 kommentar:

  1. Kanonfint kort och resultat, väldigt tydligt.

    Vårkramen Anna

    SvaraRadera